Han comentat…

Ressenya del concert amb l’Orquestra Camera Musicae tocant el Concert de Haydn en Do – Valls, 20/12/2018

“El Concert per a violoncel i orquestra en Do Major, de Haydn, probablement creat entre els anys 1761 i 1765, es considerà perdut fins a la dècada de 1960 quan va aparèixer, entre altres documents, al Museu Nacional de Praga. Estructurat a la manera clàssica en tres moviments, el tercer d’ells, allegro molto, és tot un desafiament per a l’instrumentista. Però heus aquí que teníem la violoncel·lista Mariona Camats i l’Orquestra Simfònica Càmera Musicae, dirigida pel primer violí Joel Bardolet. 

El resultat va ser extraordinàriament emocionant, estimulant i refrescant; tal com Haydn el va escriure per a l’orquestra del seu temps, especialment per a les cordes i el violoncel. Brillant la coordinació entre els músics i la solista. Molt estimada la interpretació de Mariona Camats, tècnicament brillant i transparent, i molt expressiva, com només pot fer-ho un músic que entén la música que interpreta.

La solista, una de les millors del moment en la seva especialitat, va ser peça essencial del quadre pictòric que de manera espontània es va crear a l’escenari del Teatre Principal i, que els espectadors més visuals van saber interpretar en els moments culminants d’una obra ben coneguda. Vestida en teixit vellutat i en color verd jade, la concertista es va mostrar com una prolongació perfecta del seu violoncel. Tot un privilegi poder tenir al Teatre Principal una solista d’aquest nivell.”

Roman Galimany

Ressenya del concert amb l’Orquestra Camera Musicae tocant el Concert de Haydn en Do Major – Tarragona, 22/12/2018

“Mariona Camats, perfectamente acompañada por la masa orquestal bajo la dirección de Joel Bardolet, transforma la partitura orquestal del “Concierto para violonchelo en do mayor” de Haydn, en un tapiz sonoro rico y lleno de matices, ejecutado con entusiasmo, encanto y luminosidad.”

Luis Suarez

Ressenyes del concert inaugural del cicle Simfònics al Palau 2021/22 amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i el director Andrés Salado tocant el Concert de Haydn en Do – Barcelona, 25/09/21 

“És indubtable l’encert de presentar a la jove violoncel·lista Mariona Camats en el Concert en Do major de Haydn. Un so molt cuidat, subtil, intens però no fort, sensibilitat en l’arc, i un segon moviment ple d’intensitat expressiva i caràcter que va culminar l’obra amb una tècnica formidable. Enhorabona.”

Jorge de Persia (La Vanguardia)

“Concert que va tenir nombrosos punts àlgids i que, després d’una interpretació brillant i estimulant de l’obertura mozartiana, tornava a oferir-nos l’oportunitat d’escoltar al Palau una de les solistes instrumentals de més projecció del nostre país com és Mariona Camats. Aquesta violoncel·lista, nascuda el 1997 i formada entre d’altres amb Lluís Claret, ha estat premiada en una llarga llista de concursos, entre els quals el Premi de la Crítica d’El Primer Palau en l’edició del 2020. El seu talent ja ha estat reconegut també en nombrosos escenaris internacionals (França, Alemanya, Àustria, Suïssa, la Xina…). El seu plantejament de l’obra de Haydn, ben secundada per una OSV ajustada en el volum i que li atorgava tota l’atmosfera clàssica que brolla d’aquest Concert sublim, va incidir en la lluminositat radiant del seu relat, dotat alhora d’una delicadesa expressiva que mai creuava els marges que alteressin la proporció perfecta de cànons clàssics del Concert. Declamava amb elegància la nostàlgia que brolla en l’“Adagio” i omplia de lluminositat amb un virtuosisme mai desbocat i d’execució majestuosa la música d’un “Allegro molto” final interpretat amb una eloqüència que denotava la qualitat d’una solista amb un present i futur del tot prometedor.”

Lluís Trullén (Revista Musical Catalana)